• فارسی
  • English

ژئوگرید چیست؟(انواع ژئوگرید-کاربرد ژئوگرید)

ژئوگرید چیست؟(انواع ژئوگرید-کاربرد ژئوگرید)

ژئوگرید چیست؟

ژئوگرید نوعی ماده ژئوسنتتیک است که برای تقویت خاک استفاده می شود. معمولا از موادی مانند پلی استر، پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی اتیلن و پلی پروپیلن ساخته می شود. ژئوگریدها در انواع مختلفی از جمله ژئوگریدهای تک محوری، دو محوره، بافته شده و آسفالتی وجود دارند که هر کدام دارای عملکردهای متفاوتی در پروژه های ساختمانی هستند.

ژئوگریدها در ساخت و تثبیت راهها نقش بسزایی دارند. آنها همچنین می توانند برای اهداف جداسازی، فیلتراسیون و لایه بندی استفاده شوند. ژئوگریدها با ساختاری متشکل از دنده هایی طراحی می شوند که عمود بر یکدیگر قرار دارند و استحکام و تقویت می کنند.

یکی از مزایای ژئوگریدها توانایی آنها در کاهش هزینه های پروژه در کاربردهایی مانند دیوارهای خاکی تقویت شده در پروژه های حمل و نقل و محوطه سازی است. آنها معمولاً در ساخت خاکریزها، فونداسیون ها و پروژه های زیرساختی حمل و نقل مختلف استفاده می شوند.

به طور خلاصه، ژئوگرید یک ماده ژئوسنتتیک است که برای تقویت و تثبیت خاک در پروژه های ساختمانی استفاده می شود. از موادی مانند پلی استر، پی وی سی، پلی اتیلن و پلی پروپیلن ساخته شده است. ژئوگریدها انواع مختلفی دارند و می توانند برای اهداف جداسازی، فیلتراسیون، لایه بندی و تقویت در راهسازی و سایر پروژه های زیربنایی استفاده شوند.

ژئوگرید چیست؟(انواع ژئوگرید-کاربرد ژئوگرید)
ژئوگرید چیست؟(انواع ژئوگرید-کاربرد ژئوگرید)

انواع ژئوگرید

انواع ژئوگرید و تفاوت
🌐 ژئوگرید به طور گسترده ای در مهندسی عمران برای تقویت خاک استفاده می شود و از استحکام کششی بالای آن استفاده می کند.

بر اساس فرآیند تولید درگیر در ژئوگریدها می تواند از

  • ژئوگرید اکسترود شده
  • ژئوگرید بافته شده
  • ژئوگرید پیوندی

بر اساس این که کشش در هنگام ساخت در چه جهتی انجام می شود، ژئوگریدها به عنوان

دسته بندی می شوند.

  • ژئوگریدهای تک محوری
  • ژئوگریدهای دو محوره
  • ژئوگریدهای تک محوری

🛤️ سه نوع ژئوگرید وجود دارد: تک محوری(تک سویه)، دو محوری(دو سویه) و سه محوری(سه سویه) که هر کدام برای کاربردهای خاصی طراحی شده اند.

ژئوگرید تک محوری(تک سویه):

🔻محکم در جهت طولی، مناسب برای شیب ها و دیوارها در هر زاویه از 0 تا 90 درجه.
🏗️قابلیت ترکیب با عناصر مختلف روکش در دیوارهای حائل برای شرایط سازه ای یا زیبایی شناختی مطلوب.

ژئوگرید دو محوره(دو سویه):

🔄 ورق پلیمری سوراخ شده و در هر دو جهت کشیده شده و استحکام کششی برابر را به صورت عرضی و طولی ایجاد می کند.
🏞️ برای تقویت خاکریزها و دیوارها، تثبیت خاک، حفاظت از شیب ها و مقاوم سازی پی های باربر استفاده می شود.

ژئوگرید سه محوری(سه سویه):

🔺 ساخته شده از پلی اتیلن با چگالی بالا، از خواص باربری مثلثی شکل بهره می برد.
🛣️ قابلیت تحمل بار روسازی آسفالتی را افزایش می دهد و ضخامت آسفالت مورد نیاز را کاهش می دهد.
🏗️ در تقویت خاک نرم، بستر راه، زیرسازی و دیوارهای حائل در تمامی جهات موثر است.

سایر انواع

  1. ژئوگریدهای پلی اتیلنی جهت محافظت از لوله
  2. ژئوگرید آسفالتی
  3. ژئوگرید پلی استری
  4. ژئوگرید پلی اتیلنی
ژئوگرید چیست؟(انواع ژئوگرید-کاربرد ژئوگرید)
ژئوگرید چیست؟

کاربرد ژئوگرید

  • جداسازی و فیلتراسیون
  • جداسازی مواد مختلف همچون تفکیک ماسه از گراول
  • بالابردن مقاومت کششی و مکانیکی
  • بالا بردن مقاومت و تقویت بستر جاده‌ها
  • برای تفکیک لایه‌های قدیمی‌ و جدید در جاده‌ها برای ایجاد لایه و روکش جدید در جاده
  • ایجاد سطح تفکیکی کننده بین مواد آلوده کننده و مواد غیر آلوده
  • استفاده در پایدار‌سازی دیوار‌های بزرگراه‌ها و آزاد را‌ه‌ها
  • استفاده در مقاوم‌سازی فروچاله‌ها
  • استفاده در پل‌ها
  • استفاده در تقویتِ بالاست و زیربالاست در راه آهن
  • استفاده در تقویت بستر مخازن نفتی
  • استفاده در تقویت روکش آسفالت
  • استفاده در زمین های  کناره رودخانه‌ها و پروژه‌های دریایی
  • استفاده در مسیرهای انتقال لوله های نفت، گاز و آب
  • استفاده در مناطق باتلاقی
  • برای تقویت خاکریز‌های ناپایدار
  • برای تقویت بستر‌های سست راه، مثل راه آهن، مثل فرودگاه

 

ژئوگرید
ژئوگرید

مشخصات فنی ژئوگرید

مشخصات فنی ژئوگرید در بین محصولات مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، ژئوگریدهای دو محوره به شکل رول، با اندازه گیری های خاص برای عرض و طول می آیند. این ژئوگریدها همچنین از استانداردهای مرجع مانند ASTM D4595 برای خواص کششی خود پیروی می کنند. مشخصات تقویت خاک ژئوگرید نیز نیاز به رعایت استانداردهای خاصی دارد. علاوه بر این، استحکام کششی انواع مختلف ژئوگریدها در مشخصات محصول مشخص شده است.

مشخصات فنی ژئوگریدها بسته به ماده ای که از آن ساخته شده اند و کاربرد مورد نظر می تواند متفاوت باشد. برخی از مشخصات فنی کلیدی ژئوگریدها عبارتند از:

  • استحکام کششی
  • ازدیاد طول در نقطه شکستن
  • مقاومت در برابر خزش
  • مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش
  • مقاومت شیمیایی
  • انتخاب نوع مناسب ژئوگرید برای کاربرد مورد نظر بر اساس مشخصات فنی مهم است.

 استفاده از ژئوگرید در راهسازی چه مزایایی دارد؟

ژئوگریدها مواد ژئوسنتتیکی هستند که معمولاً در ساخت و ساز جاده مورد استفاده قرار می گیرند. آنها چندین مزیت را در این برنامه ارائه می دهند:

تثبیت خاک:

  • ژئوگریدها می توانند پایداری و ظرفیت باربری خاک را با توزیع بار در منطقه وسیع تری بهبود بخشند. این به جلوگیری از فرسایش و نشست خاک کمک می کند و خطر آسیب جاده را کاهش می دهد.

افزایش مقاومت:

  • با تقویت خاک، ژئوگریدها استحکام کلی سازه راه را افزایش می دهند. این امر امکان ساخت جاده ها را بر روی خاک های ضعیف یا ناپایدار فراهم می کند و نیاز به حفاری و جایگزینی گسترده را کاهش می دهد.

مقرون به صرفه:

  • ژئوگریدها می توانند راه حلی مقرون به صرفه برای ساخت و ساز جاده ارائه دهند. آنها اغلب نیاز به مصالح اضافی مانند سنگدانه یا آسفالت را از بین می برند و در نتیجه هزینه های ساخت و ساز را کاهش می دهند.

عملکرد بهبود یافته:

  • ژئوگریدها می توانند طول عمر جاده ها را با به حداقل رساندن تغییر شکل و ترک ناشی از بارهای ترافیکی و عوامل محیطی افزایش دهند. این منجر به بهبود عملکرد و کاهش نیازهای تعمیر و نگهداری می شود.

صرفه جویی در زمان:

  • استفاده از ژئوگریدها می تواند با کاهش زمان لازم برای تثبیت و آماده سازی خاک، روند ساخت و ساز را تسریع بخشد. این می تواند منجر به تکمیل سریعتر پروژه و کاهش اختلال در ترافیک شود.

به طور کلی، ژئوگریدها مزایای متعددی را در ساخت و ساز جاده ارائه می دهند، از جمله بهبود پایداری خاک، افزایش استحکام، مقرون به صرفه بودن، بهبود عملکرد و مزایای صرفه جویی در زمان.

 

کامپوزیت های ژئوگرید-ژئوتکستایل

کامپوزیت‌های ژئوگرید-ژئوتکستایل از هر دو نوع ماده تشکیل شده‌اند که به صورت حرارتی یا صوتی به یکدیگر جوش داده می‌شوند تا یک عنصر تقویت‌کننده و جداکننده مؤثر برای شرایط بسیار چالش‌برانگیز خاک زیرزمینی ایجاد کنند. هنگامی که معیارهای جداسازی فیلتراسیون زیرسطحی با مواد پرکننده با درجه بندی کافی قابل برآورده نباشد، کامپوزیت های ژئوگرید-ژئوتکستایل برای استقرار ایده آل هستند. به طوری که خاک های زیرین ممکن است به طور مناسب فیلتر شوند و در نتیجه از آلودگی لایه های دانه ای پوشاننده جلوگیری شود.

آیا می توان از ژئوگریدها در هر دو شرایط خاک نرم و سخت استفاده کرد؟

بله، ژئوگریدها هم در شرایط خاک نرم و هم در شرایط سخت قابل استفاده هستند. ژئوگریدها معمولا در پروژه های عمرانی و ساختمانی برای بهبود پایداری و استحکام خاک استفاده می شوند. در شرایط خاک نرم، از ژئوگریدها برای توزیع بار و ایجاد آرماتور، جلوگیری از نشست یا تغییر شکل بیش از حد استفاده می شود. در شرایط خاک سخت، ژئوگریدها همچنان می توانند برای افزایش ظرفیت باربری خاک و بهبود پایداری کلی استفاده شوند. طراحی و کاربرد خاص ژئوگریدها ممکن است بسته به شرایط خاک و هدف مورد نظر پروژه متفاوت باشد.

ژئوگرید خاکی

ژئوگرید خاکی یک محصول نوآورانه است که برای تقویت خاک‌های ضعیف در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. این محصول از مواد مشبک ساخته شده که می‌تواند در جهت‌های مختلف کشیدگی لازم برای مقاوم‌سازی خاک را ارائه دهد. از ژئوگرید خاکی می‌توان در ساخت بندرها، سدها، جاده‌ها و زیرساخت‌های دیگر استفاده کرد تا از زمین‌لغزش و فرسایش خاک به طور مؤثر جلوگیری شود.

ژئوگرید آسفالت

ژئوگرید آسفالت به عنوان یک راه‌حل مهندسی برای افزایش عمر و کارایی پوشش‌های آسفالتى استفاده می‌شود. این فناوری به بهبود توزیع بار و کاهش ترک خوردگی و نشست در سطح آسفالت کمک کرده و منجر به آسفالت‌های با دوام‌تر و کمترین نیاز به تعمیر و نگهداری می‌شود. به ویژه در مناطقی که دمای بسیار بالا یا پایین وجود دارد، ژئوگرید آسفالتی می‌تواند به طور قابل توجهی عملکرد پوشش آسفالت را ارتقاء بخشد.

ژئوگرید پلی استر

ژئوگریدهای پلی استر به دلیل مقاومت بالا در برابر کشش و خستگی، در پروژه‌های مهندسی زمین به خصوص در پروژه‌های بازسازی و تحکیم خاک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع ژئوگرید برای جاده‌ها، دیوارهای حائل و ترمیم شیب‌ها مناسب است و به حفظ پایداری زمین و افزایش طول عمر سازه‌ها کمک می‌کند.

ژئوگرید پلی اتیلن

ژئوگرید پلی اتیلن که از مواد پلاستیکی با دوام ساخته شده است، برای بسترسازی‌هایی که نیاز به مقاومت به تنش‌های طولانی‌مدت دارند، بسیار مناسب است. این نوع ماده در برابر عوامل محیطی مانند اشعه UV و تغییرات دمایی مقاوم بوده و بنابراین برای استفاده در پروژه‌های مختلف منطقه‌ای و ملی، انتخابی ایده‌آل محسوب می‌شود.

ژئوگرید آسفالتی

ژئوگریدآسفالتی یک روش نوین و مؤثر برای مقابله با مشکلات ناشی از فشارهای ترافیکی و عوامل محیطی بر روی پوشش آسفالتی است. این تکنولوژی محصول نوآورانه‌ای است که منجر به افزایش استحکام و طول عمر آسفالت‌ها می‌شود، بویژه در مواقعی که رویه مرمت شده و یا از رویه تقویت شده با ژئوگرید برای مقاوم‌سازی استفاده می‌گردد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


گود ساحلی مدرن رزیدنس
زهکشی و عایق بندی گود ساحلی پروژه مدرن رزیدنس
عایق بندی گود پروژه هتل سپید مشهد
اجرای زهکشی روف گاردن پروژه هتل ضیافت الرضا
عایق بندی و زهکشی روف گاردن پروژه محیا
اجرای زهکشی و عایق بندی لندفیل میامی

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
×
واتساپ
تلگرام
تماس صوتی
پیامک
برای مشاوره رایگان با ما کلیک کنید